La inclusió digital o e-inclusió

Fa uns anys vaig llegir al suplement “Criatures” del diari Ara, un article que parlava de la Sandra Timón, una noia de divuit anys amb síndrome de Wolfram, una malaltia degenerativa que li afecta als nervis òptics i auditius. El que més em va cridar l’atenció va ser que la Sandra acabava de finalitzar el batxillerat i la selectivitat amb notes excel·lents i decidida a començar una enginyeria.

A finals del 2017, vaig llegir, aquest cop a la Vanguardia, que la Sandra estava a punt d’acabar el grau d’enginyeria informàtica a Madrid. A més, treballava a mitja jornada com a desenvolupadora de software en un projecte d’investigació del “Grupo de Inteligencia Artificial” a l’Universitat Rey Juan Carlos.

La seva història d’esforç i superació em va fer pensar que no coneixem ni una petita part de tots els casos que dia rere dia, infants com la Sandra, s’han d’enfrontar a reptes constants, en una societat tan globalitzada i digital, on sembla que, mica en mica, es comencen a tenir en compte. Aquesta reflexió em va portar fins la inclusió digital o e-inclusió, ja que es considera que els nois i noies amb diversitat funcional, estan amb risc d’exclusió digital. És a dir, no tenen garantit l’ús normalitzat de les noves tecnologies. Si volem una educació inclusiva, emmarcada en aquesta societat digital, implica necessàriament tenir en compte la inclusió digital.

7ed22956cf399981c2ceb37130467240

El concepte e-inclusió es fa servir a la Unió Europea per referir-se al conjunt d’accions i polítiques que cerquen la inserció de tothom en la “societat de la informació”, evitant que l’ús de les TAC generi noves bosses d’exclusió i s’agreugi la diferència socioeconòmica entre les comunitat que hi tenen accés i les que no, per raons d’edat, gènere, origen ètnic, discapacitat o residència (zones rurals o remotes). Quan això passa, es parla de “fractura o esquerda digital”.

La inclusió digital a l’aula té com a objectiu garantir la igualtat de tot l’alumnat posant especialment l’èmfasi en els avantatges o inconvenients que poden venir de la mà de la tecnologia.

A les aules hi ha alumnes diferents, amb capacitats, interessos, formes de comunicar-se, d’expressar-se, de moure’s… molt variades. Un dels reptes principals dels mestres és no donar l’esquena a aquestes diferències, sinó conèixer bé l’alumnat i oferir-los un entorn que faciliti la seva participació, comunicació i aprenentatge.

cd5a3bb6e9912d44cabd960bd17f0aaa

Des de l’escola, possibilitar l’accés a les noves tecnologies no és prou. Disposar d’ordinadors, maquinari i continguts digitals especialitzats i adaptats perquè tothom hi pugui accedir és un pas necessari, però no ha de ser l’únic:

  • Cal crear situacions escolars competencials perquè siguin experiències d’aprenentatge.
  • Cal que el professorat tingui una bona formació digital. (aquest és un tema que un dia tractaré en una altra entrada).
  • Cal que en el disseny de cada tasca es tingui present les diverses i diferents potencialitats i necessitats dels alumnes.
  • Cal aprofitar la tecnologia per facilitar la tecnologia per facilitar la participació activa i el compromís de tothom.

En relació a les TAC, la seva incorporació en el context educatiu comporta un replantejament del concepte ensenyança-aprenentatge. El mestre no aporta el coneixement sinó que ha de proporcionar les eines per tal que l’alumne pugui descobrir, seleccionar, experimentar, compartir, i d’aquesta manera que el propi alumne sigui capaç d’anar conformant el seu propi aprenentatge. Aquest és un canvi de rol que mica en mica hem d’anar integrant, i deixar enrere el concepte de que el mestre ho sap tot, i que només aquest coneixement és el què s’ha de transmetre.

1617ise08.jpg

Els reptes que ens planteja la inclusió digital suposa treballar al voltant d’aquests àmbits:

  • Accessibilitat dels recursos educatius digitals
  • Eines digitals al servei de l’escola inclusiva

La tecnologia pot ajudar a eliminar barreres que fan possible avançar envers l’educació inclusiva:

  • Afavorint la personalització dels continguts digitals i que es mostrin codificats de la millor forma per a l’usuari.
  • Afavorint l’autonomia de l’alumne/a i millorant l’accés i la producció de les seves tasques escolars, tant en quantitat com en qualitat.
  • Afavorint noves metodologies que donin resposta a tot l’alumnat.
  • Afavorint la competència digital que ha de permetre a l’alumnat exercir com a ciutadans responsables en la societat digital.

Si apliquem la inclusió digital dins de l’aula, aquesta aportarà una efectes positius en tots els alumnes, com per exemple:

  • Enforteix l’autoestima personal, aconseguint que l’alumne reconegui les seves capacitats mitjançant el treball propi i en grup.
  • Supera els prejudicis i les limitacions percebudes a les TAC
  • Desenvolupa dinàmiques formatives basades en l’aprenentatge pràctic, especialment en la resolució de les necessitats personals i professionals.
  • L’alumne ha de ser reconegut per la comunitat i aquest ha de trobar el seu espai en ella.
  • Potencia l’accés a la informació i al coneixement, potenciant el desenvolupament de capacitats d’intercanvi i habilitats de recerca.
  • Millora de la inserció laboral i social.

Finalment, us comparteixo un webmix de Symbaloo amb un recull de recursos i eines digitals relacionades amb la inclusió digital a l’aula.

Screenshot 2018-05-31 at 15.15.53

Si en coneixeu d’altres recursos, us agrairia molt que hi col·laboreu esmentant-lo als comentaris, i l’afegiré al webmix.

I per acomiadar-me, avui una cançó d’esperança i optimisme, que transmet un missatge de bones vibracions, amb la idea de que aquest pot ser un món meravellós.

Somewhere over the rainbow” – Israel “IZ” Kamakawiwo’ole

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s